dilluns, 28 de novembre del 2016

LA PULSIÓ

PONÈNCIA REALITZADA EL 24 DE NOVEMBRE



ELS INSTINTS I LES PULSIONS
*He basat la ponència d’avui en dos textos fonamentals que us aconsello llegir com són:
Les pulsions i els destins de les pulsions (1915) de Freud
Els quatre conceptes fonamentals de la psicoanàlisi de Lacan (1964)
Penso que és un concepte prou interessant a reflexionar per una bona vida. Un concepte que parla de la vida i dels motors de la vida.
*Text 1. Les pulsions i els destins de les pulsions (1915)
Es fa necessari situar aquesta obra en context. Freud era fisioleg abans d’inventar la psicoanàlisi i estava imbuït per l’impuls taxonòmic de la època, una necessitat imperiosa de classificar i definir. La ciència havia de ser positiva, amb conceptes clars i objectius,  i ell s’esforçava per trobar la veritat d’aquí ve la ferrogusitat dels seus textos. A mesura que va desenvolupant la seva teoria es va tornant més literat, fa més literatura, juga amb les paraules per explicar els conceptes. Per exemple el llibre “El malestar en la civilització” té un component literari destacable. Es recolza en mites i s’acosta a l’antropologia.        

Text 2. Els quatre conceptes fonamentals de la psicoanàlisi (1964)
Lacan 50 anys més tard va dictar aquest seminari ja dins l’estructuralisme que  no deixa de ser més relativista. Està més interessat en les estructures subjectives i les seves particularitats. La paraula va definint el seu treball. És cert que arriba un moment que necessita matematitzar el coneixement, per això usa funcions lògiques i gràfics i matemas per explicar les seves teories. Necessita apartar-se del llenguatge per explicar millor les seves idees. El llenguatge sempre s’interpreta, Lacan prova de trobar un saber des de conceptes, funcions i estructures que el fa paradoxalment més difícil d’entendre.

CIENCIA ------- LITERATURA -------- LLENGUATGE ------ MATEMÀTICA
------------------------------------------
*Un concepto básico convencional de esa índole, por ahora bastante oscuro, pero del cual en psicología no podemos prescindir, es el de pulsión. Intentemos llenarlo de contenido desde diversos lados.

Freud en el aquest paragraf ja expressa les dificultats que té per definir el concepte pulsió i les seves característiques. Ho situa en un pla d’investigació on el mateix treball que fa  ell de raonament espera que el situi en algun tipus de saber.
Durant tota la obra de Freud hi ha aquest sentiment de work in progres (progressar a mesura que es va treballant). És la manera de treballar de Freud, les seves investigacions no són mai lineals, fan com un bucle, anant i tornant a un mateix tema sense acabar d’estar mai convençut, de tancar.
 Es podria dir que aquesta obsessió per dir el més proper a la veritat el va portar a una batalla amb ell mateix considerable. (Colet Soler, 2016)
Primer situa la pulsió en la fisiologia, en l’arc reflex desde la idea estimul-resposta, des de fora s’ens presenta un estimul que ens produeix una descarga també cap a fora. De seguida separa pulsió de reflex com per exemple el reflex de tancament que fa la pupila al rebre intensitat lumínica. Però sí té a veure amb la pulsió sentir sequedat en la mucosa de la gargamella o acidez a la mucosa estomacal. La diferència entre pulsió i reflex és que la pulsió actua amb constància, el reflex que és momentani.
El que defineix la pulsió és la necessitat de satisfacció.
*“Si ahora, desde el aspecto biológico, pasamos a la consideración de la vida anímica, la «pulsión» nos aparece como un concepto fronterizo entre lo anímico y lo somático, como un representante psíquico de los estímulos que provienen del interior del cuerpo y alcanzan el alma, como una medida de la exigencia de trabajo que es impuesta a lo anímico a consecuencia de su trabazón con lo corporal”

És a dir que tenim un cos i l’anima. Aquest motoret que relaciona cos i anima que ens impulsa ell en diu pulsió.

*Freud separa quatre podriem dir elements del que és la pulsió per entendre-la millor. És aquella necessitat taxonòmica de que parlava abans, separar i clasificar,

Termes en relació al concepte de pulsió:
a.- ESFORÇ (Drang). Totes les pulsions parteixen d’un treball. És la seva característica principal. No existeixen pulsions passives, sinó pulsions amb una meta passiva. En realitat no ens podem inhibir de la pulsió
b.- META (Ziel). És en tots els casos la satisfacció que es pot obtenir cancel·lant l’estat d’estimulació de la font de la pulsió. Per arribar a la meta no hi ha un camí definit i Freud concreta les pulsions de meta inhibida on no s’acaben els processos sinó que es desvien o s’inhibeixen. S’adquirirà una satisfacció parcial.
c.- OBJECTE (Objek). És allà on va dirigida la pulsió i el més important és que no està enllaçat originalment a ella, sinó que es coordina només per la possibilitat de satisfacció que li produeix. No és necessariament un objecte aliè, també pot ser una part del cos. Un lligam especialment íntim amb l’objecte produeix el que s’anomena fixació. Aquesta fixació sol ser molt primerenca en el desenvolupament i la qual cosa fa molt difícil el desenganxament.
d.- MANXA (Quelle). És suport somàtic que permet l’aparició de la pulsió. De caire químic o mecànic. És a dir, la font somàtica, orgànica.
Després aclareix que si ve la pulsió és una, el que si es divers són les fonts de la pulsió. Parla de dues pulsions primordials. Recordem que la teoria de Freud és un vaivé és construeix de manera circular, per tant és lògic que hi hagi paradoxes i contradiccions. Segurament en el cas de la psicoanàlisi el que val de manera fixa és el camí, tant en la clínica com en la teòrica, no és una praxis de fets consumats.
*Ho separa amb pulsions jòiques o d’autoconservació i les pulsions  sexuals. Diu que és quan entren en conflicte les unes i les altres quan apareixen les neurosis dites de transferència. El que per un cantó demana el sentit  de conservació, d’homoestasis la pulsió sexual ho desvarata, és a dir, hi ha, segons Freud, una lluita entre conservar-nos i viure la pulsió sexual.
“La ocasión que movió a establecerla brotó de la génesis misma del psicoanálisis, que tomó como su primer objeto las psiconeurosis, más precisamente el grupo de las llamadas «neurosis de trasferencia» (la histeria y la neurosis obsesiva), y en ellas obtuvo la intelección de que en la raíz de todas esas afecciones se hallaba un conflicto entre los reclamos de la sexualidad y los del yo.”

i
“Puesto que el estudio de la vida pulsional a partir de la conciencia ofrece dificultades apenas superables, la exploración psicoanalítica de las perturbaciones del alma sigue siendo la fuente principal de nuestro conocimiento.”

La riquesa de la psicoanàlisi és aquest basar-se en la clínica i en aquell work-in-progres per assentar alguna teoria. Mai és definitiva.
De les pulsions sexuals diu que:
·        Son nombroses
·        Emergeixen de múltiples  fonts orgàniques.
·        En principi actuen independentment unes de les altres per després amb la maduració fer una síntesi més o menys acabada. (LACAN dirà que mai maduren del tot)
·        Aspiren al plaer de l’òrgan.
·        Un cop assentades entren al servei de la funció de reproducció.
·         
En el text va donant voltes entre el que posteriorment anomenarà l’allò i el jo. Les pulsions sexuals formen part de l’allò i les pulsions de conservació del jo. El que si diu és la característica que tenen les pulsions de canviar tant de meta com d’objecte i que s’habiliten en funcions molt diferents a les de l’òrgan (originals), el que en diu la sublimació.

*Les pulsions poden ser vistes des de la defensa, és a dir que no són acceptades, i Freud explica els diferents destins de la pulsió. Són quatre els mecanismes o estratègies que utilitza el subjecte per dirigir la pulsió.
1.      El trastorn cap al contrari
2.    La volta cap a la mateixa persona
3.    La repressió
4.    La sublimació

1.- EL TRASTORN CAP AL CONTRARI
1.      PASSAR DE L’ACTIVITAT A LA PASSIBITAT (de mirar a ser mirat)
2.    TRASTRON EN QUANT AL CONTINGUT (d’estimar a odiar)

2.- LA VOLTA CAP A LA MATEIXA PERSONA. Per exemple el massoquisme i l’exihibicionisme. Es canvia la via de l’objecte però no la meta (la satisfacció de la pulsió per exemple de l’ull).

*En el següent fragment podem situar un concepte que ens torna a apartar de l’instint, com és l’ambivalència.
“La experiencia nos indica que la cuantía de la ambivalencia comprobable varía en alto grado entre los individuos, grupos humanos o razas. Una extensa ambivalencia pulsional en un ser vivo actual puede concebirse como una herencia arcaica, pues tenemos razones para suponer que la proporción de las mociones activas, no mudadas, ha sido mayor en la vida pulsional de épocas primordiales que, en promedio, en la de hoy”

Es a dir que la pulsió és experimentada de diferent manera en la història (concepte que hem dit en altres moments com per exemple quan parlàvem del tracte de la imatge a través de la història).  La pulsió no es pot deslligar del llenguatge, d’un temps i un espai determinat a diferència d’una concepció de l’instint que té un caràcter essencial i immutable. L’instint no és dinàmic i la pulsió té diferents destins subjectius.
En el text que resumeixo també diu que la transformació d’una pulsió en el seu contrari, d’amor a odi, són dirigits freqüentment a un mateix objecte. Aquest és un altre exemple de l’ambivalència en l’amor, concepte que Freud agraeix a Breuer.
També,fa una reflexió de les característiques de l’amor i el separa en tres punts d’oposició: estimar i odiar, estimar i ser estimat, i estimar o odiar agafats en conjunt. La segona estimar i ser estimat l’agafa des d’un punt de vista pulsional, en la pulsió de veure i en l’estimar-se a si mateix. Estimar és des d’un component narcisista estimar-se a si mateix en la segona opció.  
*“El yo se comporta pasivamente hacia el mundo exterior en la medida en que recibe estímulos de él, y activamente cuando reacciona frente a estos. Sus pulsiones lo compelen sobremanera a una actividad hacia el mundo exterior, de suerte que destacando lo esencial podría decirse: El yo-sujeto es pasivo hacia los estímulos exteriores, y activo por sus pulsiones propias. La oposición entre activo y pasivo se fusiona más tarde con la que media entre masculino y femenino, que, antes que esto acontezca, carece de significación psicológica. La soldadura entre la actividad y lo masculino, y entre la pasividad y lo femenino, nos aparece, en efecto, como un hecho biológico. Pero en modo alguno es tan omnipresente y exclusiva como nos inclinamos a suponer.”

No parla de l’home i la dona, parla de lo masculino y lo femenino encara que parla del fet biològic, del que també és retracta en l’ultima frase, la relativitza. Aquest tema de la masculinitat i la feminitat per Freud és un escull que sembla difícil de superar. Al final de la teoría es queda amb dues  idees definitives que mai va superar. La primera que el límit de l’home és l’angoixa de castració i el límit de la dona l’enveja de penis. Són idees de principi de segle XX que posteriorment amb Lacan es va reelavorar i d’alguna manera superar.
També ens parla del concepte d’introjecció quan els objectes que ens produeixen plaer són incorporats i els que produeixen desplaer són projectats a fora.
I
*“Después de este reordenamiento, ha quedado restablecida la coincidencia de las dos polaridades: Yo-sujeto {coincide} con placer. Mundo exterior {coincide} con displacer (desde una indiferencia anterior). Con el ingreso del objeto en la etapa del narcisismo primario se despliega también la segunda antítesis del amar: el odiar.”

El narcisisme primari es refereix a una situació on hi ha circularitat de la pulsió és autoeròtica i no hi ha cap oposició des de l’exterior,en paraules de Freud. És en realitat una posició mítica.
També,
*“Cuando el objeto es fuente de sensaciones placenteras, -se establece una tendencia motriz que quiere acercarlo al yo, incorporarlo a él; entonces hablamos también de la «atracción» que ejerce el objeto dispensador de placer y decimos que «amamos» al objeto. A la inversa, cuando el objeto es fuente de sensaciones de displacer, una tendencia se afana en aumentar la distancia entre él y el yo, en repetir con relación a él el intento originario de huida frente al mundo exterior emisor de estímulos. Sentimos la «repulsión» del objeto, y lo odiamos; este odio puede después acrecentarse convirtiéndose en la inclinación a agredir al objeto, con el propósito de aniquilarlo.
Ben interessant
Parlem ara una mica de la represió.
Només començar aquest nou text Freud diu que de la pulsió no es pot escapar perquè seria equivalent a escapar del jo. Situa la repressió en un punt mig, entre la fugida i la pulsió en si. Com és possible que algú vulgui reprimir al pulsió, si la pulsió sempre es placentera, després descobrirà el més enllà del principi del plaer. La repressió i l’inconscient són parts d’un mateix sistema, doncs allò reprimit anirà a l’inconscient.
Aquelles simptomatologies que afecten al subjecte segons aquest primer Freud, de Freuds n’hi ha diversos a mesura que evoluciona la teoria, despareixeran un cop el que és inconscient esdevingui conscient. Però el que posteriorment descobreix és que igualment el síntoma no desapareix moltes vegades per la gratificació substitutiva que s’obté davant del síntoma, gratificació substitutiva també pulsional. Aquesta és la idea del més enllà del principi de plaer. En conseqüència el símptoma en última instància és responsabilitat de cadascú.

-------------------------------------------------
Fem una petita transposició d’això que diu Freud en relació a la infància i l’adolescència. Hem dit que la pulsió ha de passar necessàriament per l’Altre i que a diferència de l’instint no té objecte definit. Un nadó quan neix és un ser pulsional el qual anirà descobrint, podem dir, se li aniran activant els llocs en el cos que li produeixen plaer, el que és diu que investirà libidinalment certes parts del cos que són mucoses, però el que no decidirà aquest altre normalment la mare amb què satisfer la pulsió, la significació de la pulsió ve donada per la paraula. Bé, doncs com gestionar aquests excessos al plaer carnal dels infants? sense massa escarafalls i posant-hi paraules com vàrem parlar el primer dijous. Això és en relació a la higiène i a una certa conscienciació del fet pulsional. Límitar, així com sona, és certament causa de malentesos, no intervenir de cap manera davant les pulsions tampoc. Bé, al final ells han d’anar creixent amb algun saber sobre la qüestió i la meva opinió és que se’ls ha de deixar sempre amb la porta oberta per si necessiten parlar. Poc més. És el seu cos i què millor que ells per coneixe’l. Després d’aquest reguitzell de tòpics passem a Lacan i a que diu ell de les pulsions, que és sens dubte molt més actual.



RESUM
*Sexualitat, imatge i paraula són per Lacan els tres elements constitutius del que en podem dir a grans trets realitat. Una realitat que sempre serà parcial per la fantasmàtica de cadascú. Cadascú lliga imatge i paraula a la seva manera per embolcallar la pulsió, o la pulsió serà conduïda per les maneres extretes de l’Altre que ens configurarà una fantamàtica.  Quan més sapiguem d’aquesta fanstamàtica sempre sabrem més d’aquest jo que és enganyós i efecte del discurs, aquest discurs que forma el discurs inconscient de cadascú, lloc que no deixa d’expressar-se i que ens dona un lloc, com parlava el primer dijous, que es forma també amb el mirall, com deiem al segon dijous i que a través del tracte amb la pulsió, concepte que se’m mereix més lectures,ens conforma en una incomplitud que és la mateixa font de vida.

LACAN
Els quatre conceptes fonamentals de la Psicoanàlisi (1964)
*toda la originalidad del análisis radica en no centrar la ontogénesis psicológica en los pretendidos estadios, los cuales, literalmente, no tienen ningún fundamento discernible en el desarrollo observable en términos biológicos. El accidente, el tropiezo de la tyche anima el desarrollo entero, y ello porque la tyche nos lleva al mismo punto en el cual la filosofía presocrática buscaba motivar el mundo.

*Llavors lacan no situa les pulsions de manera ordenada en relació a un estadis com fa Freud sinó en relació a la tyche. Què és la tyche? A la mitología grega tyche es la personificació del destí, decidia la sort de qualsevol mortal i ho feia de forma aleatoria, ajudada per pluto. En relació a la contingència i al que anomena angoixa de castració, no és quelcom preestablert, ordenat.
Lacan insisteix en aquesta obra que estem dividits precisament per la pulsió i el llenguatge i que això es el que forma l’inconscient. Diu “l’inconscient s’estructura com un llenguatge”, no vol dir que sigui el mateix però sí que usa el sentit gramàtical i algunes figures literàries. Tot allò que està reprimit s’expressa amb metàfores i metonímies, no ho farà de manera literal. Els somnis són aquesta expressió de l’inconscient, recordem que Freud va dir que el somni és la via règia cap a l’inconscient. Però l’inconscient no és quelcom obscur i part de les profunditats marines sinó que s’expressa en la superficialitat del subjecte. És allò que ve de l’altre i que determina al subjecte.
*El inconsciente, son los efectos de la palabra sobre el sujeto, es la dimensión donde el sujeto se determina en el desarrollo de los efectos de la palabra, en consecuencia de lo cual el inconsciente está estructurado como un lenguaje.

* Hi ha un text de Lacan que es diu el desmontaje de la pulsión, dins Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis del que treuré algunes idees que podem comentar:

·        La pulsió és una força constant.
·        Cap objecte de la necessitat pot satisfer la pulsió
·        En quant a l’objecte de la pulsió no té cap importància, resulta totalment indiferent
·        La pulsió fa el seu tour

*A diferencia de Freud,      
·        La pulsió no és binària ni està representada per característiques biològiques de masculí/femeni
·        Les pulsions sempre són parcials i no existeix una evolució en etapes com diu Freud. El pas d’una pulsió a una altre no depèn de la maduració biològica sinó de la demanda de l’Altra.
·        La pulsión va a buscar un objeto que está fuera del sujeto, en el campo del Otro, lo cual implica un cierto grado de socialización, mientras que el autoerotismo supone gozar del cuerpo propio, mediante la estimulación de la zona erógena sin pasar por un objeto.
i

“El montaje de la pulsión es un montaje que, en primer lugar, se presenta como si no tuviera ni pies ni cabeza -en el sentido en que se habla de montaje de un collage surrealista. Si aproximamos las paradojas que acabamos de definir al nivel del Drang, al nivel del objeto, al del fin de la pulsión, creo que la imagen que nos aparece mostrará el funcionamiento de una dínamo empalmada en la toma de gas, saliendo de ella una pluma de pavo real que cosquillea el vientre de una hermosa mujer que permanece allí por la belleza del aparato.”

Las zonas erógenas están ligadas al inconsciente, ya que es allí donde se anuda la presencia de lo viviente. Hemos descubierto que es precisamente el órgano de la libido, la laminilla, quien liga al inconsciente la pulsión llamada oral, la anal, a las que añado la pulsión escópica y a la que casi habría que llamar la pulsión invocante que, como les dije incidentalmente -nada de lo que digo es pura broma-, tiene este privilegio de no poder cerrarse.
APROXIMACIÓ A LA HIPERACTIVITAT EN RELACIÓ AL QUE HEM APRÉS DE FREUD I LACAN.

Farem una petita aproximació crítica al trastorn de hiperactivitat, l’anomenat TDAH.  El primer que hem de dir que ja indica el valor de la qüestió és que el mateix inventor de l’etiqueta diagnòstica del TDAH, Leon Eisenbergh un temps abans de morir va dir que s’havia fet una sobrediagnosticació del TDAH i fins i tot afirmà que el TDAH era una diagnosi inventada ”    el TDAH és un exemple de malaltia fictícia i que la predisposició genètica pel TDAH està completament sobrevalorada.”
Però no podem obviar que existeix la queixa, el crit al cel, de que hi ha alumnes que seguint el que diu el manual de malalties mentals s’ajusten a caràcterítiques que sí, són poc edificants. Fent una mirada al diagnostic del manual per excel·lencia de malalties mentals puc resumir dient que a menudo està desatent, a menudo desorganitzat,a menudo despistat,a menudo distret i a menudo està inquiet, MENUDO ÉS!.
 S’ha de donar importància a aquests síntomes sobretot perquè desestabilitzen l’ambient i centren molta i massa atenció. Així fent una mirada psicoanalitica a la qüestió agafant les concepcions que aporta la psicoanàlisi podem dir que:
 aquestes subjectivitats tenen un Altre, és a dir, un lloc determinat per l’Altre que el té ocupat i distret i que l’inconscient i el món pulsional no deixen d’expressar-ho. El problema és que no és conscient d’aquests significants que el signifiquen, és a dir, de la xarxa significativa de la que forma part i tampoc és conscient dels efectes que té això per ell.
Normalment i amb bon criteri les escoles treballen amb protocols, assumint que la TDAH té el mateix estatut que un refredat, és a dir, una malaltia, fan cas a l’autoritat que li diu com s’han de tractar aquest tipus de malalts. Hi ha una recomanació que diu que si el malalt demana de marxar de l’aula se li ha de permetre perquè no ho pot evitar. En realitat aquest és un bon consell ja que és necessari a vegades moviment per reduir l’angoixa. El problema és que amb això no n’hi ha prou, ni amb el protocol, ni amb la medicació, doncs se li ha de preguntar què vol i aquesta resposta tots sabem que és dificil d’aclarir.
 És el que ofereix la psicoanàlisi, un espai on poder desplegar què hi ha en aquella subjectivitat que el porta a comportar-se d’aquella manera, i això no és d’avui per demà. En general no ens interessem per aquest Altre i solem projectar als altres les pròpies responsabilitats. En relació a infants i adolescents encara és més complex perquè la problemàtica sol remetre als progenitors, com ja sabeu. D’això parla la psicoanàlisi de lo pulsional i de la negativitat del subjecte, si és pot dir d’aquesta manera. Perquè les persones no som simplement bones i dolentes sinó que estem travessades per inconsciències que a través d’aquest mon pulsional i sexual fan que siguem certament ambigus.   

Aquesta és la oferta de la psicoanàlisi com és a través de la paraula anar entrant a la mesura de les possibilitats en el nucli del conflicte que sempre serà subjectiu en relació a les pulsions i a l’inconscient. La psicoanàlisi que no és una ciència, ni una cosmovisió, sinó una pràctica extreta de la clínica i de la clínica ha extret el seu saber. Freud i Lacan són els testimonis d’aquesta evolució, Freud amb la sorprenent i heroica, potser ara ens sembla esperpèntica, cerca de la veritat, a la qual sens dubte va consagrar la vida i Lacan imbuït pel seu temps va actualitzar-la amb els sabers de la època, l’estructuralisme i la lingüística. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada